vrijdag 13 maart 2020

Homestaying in Battambang

Ik heb enkele dagen de tijd om, tussen de tempelbezoeken door, nog een extra uitstapje vanuit Siem Reap te doen, vooraleer ik terug naar huis ga.

De stad Battambang werd me door verschillende mensen onderweg getipt als uiterst plezant plekje om naartoe te gaan. 

De eerste "bezienswaardigheid" die me door de tuktuk-chauffeur wordt aangepraat, is de Bamboo Train.



Dit was in mijn ogen een echte tourist trap. Voor USD10 (wat best veel is) word je, onbeschut voor de brandende zon, over een gammele spoorlijn naar een dorp 7 kilometer verder gejaagd. De bedoeling is dan om daar dan even rond te lopen, iets te drinken en een halfuurtje later terug te keren. Maar bij aankomst blijkt dat het terugkeren meteen moet gebeuren. Ik krijg niet eens de tijd om mijn kokosnoot op te drinken, maar een t-shirt, sjaaltje of armbandje kopen zou nog wel lukken volgens de verkoopster ... Wellicht genereert deze attractie een inkomen voor een handvol families, maar het is echt bij de haren getrokken.

Tegen de avond word ik door de tuktuk-chauffeur overhaald om een bezoek te brengen aan de Phnom Sampow-pagode en de vlakbij gelegen batcave. Dit blijkt een echte voltreffer. De pagode en grot liggen op en in een heuvel op een paar kilometer van Battambang. In een hitte van 38 graden beklim ik de honderden stappen bergop die naar de site leiden. Eenmaal boven drink ik een liter water in 1 keer leeg, en snuffel ik wat rond. Wat ik daar aanschouw is echt geweldig. Er is een boeddhistische feestdag en een pak mensen zitten verzameld rond een paar danseressen die in trance lijken te zijn ...



Als ik terug afdaal is er vlakbij de ronduit adembenemende vleermuisattractie. Bij zonsondergang, rond 17:45h, fladderen miljoenen vleermuizen in een reuzegrote zwerm de grot uit om op jacht te gaan. De lucht ziet letterlijk zwart. Bij zonsopgang maken ze de omgekeerde beweging en keren ze weer terug. En dit kan je allemaal aanschouwen bij een drankje vanop een rooftopbar ... echt genieten!



Net zoals in Siem Reap is er in Battambang een Phare circus. Het leuke hieraan is dat de artiesten die in Siem Reap optreden eigenlijk allemaal opgeleid zijn in deze circusschool van Battambang. De voorstellingen gebeuren door artiesten die nog in opleiding zijn, en zijn dus iets goedkoper. Dat neemt niet weg dat het net als in Siem Reap echt geweldig is om hier naartoe te komen. Ik leer ook een en ander bij over Phare Ponleu Selpak, de NGO die achter de circusschool zit. 





In Battambang verbleef ik in de homestay van Ro. Ontbijt en avondmaal zijn inbegrepen in de prijs van de kamer dus eet ik samen met hem en zijn familie deze heerlijke barbecue.


Het einde van mijn reis is in zicht. Ik keer terug naar het guesthouse in Siem Reap om van daar uit - via Bangkok - naar Brussel te vliegen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten